Напоследък от всички рекламни издания, чрез които се предлагат недвижими имоти за продажба, биваме затрупани с предложения на примамливо ниски цени. Дали това е реалната ситуация? Дали тези предложения са реални? Единственото, което се постигна с този маркетингов трик на някои колеги е да се създаде впечатление у потенциалните купувачи, че могат да си закупят апартамент на уникално ниска цена. С риск да разочаровам всички, които са повярвали на това ще кажа, че това е най-обикновена лъжа. Между другото за всяка некоректна обява клиентът може да се обърне към Комисията за защита на потребителите.
До скоро най-големият проблем за коректните агенции за недвижими имоти беше да се преборят с фалшивите обяви, или с други думи предлаганите за продажба на имот несъществуващи обекти. По нашему, тези „куки” целят да привлекат клиенти във фирмата и да им се предложат други имоти, естествено на почти двойно по-високи цени. Резултатът е голям брой разочаровани клиенти, които често не купуват абсолютно нищо, очаквайки имотът на цената, която ги е привлякла. За съжаление такъв имот няма и не защото имотът, за който първоначално са се обадили наистина е продаден, както твърди брокерът, а защото никога не се е продавал.
Сега освен „модата” площта на жилищата магически да се повишава в обявите (уж печатна грешка), да се променя етажът, а дори по неведоми пътища и кварталът, агенциите измислиха нова „клопка” за клиенти. Никой никога не е предполагал, че времената на изкуствено повишаване на цените от фирмите ще свършат. Е, доживяхме го, но българските консултанти се тласнаха към нова крайност – продават на цени, дори по-ниски от тези, които са обявили самите продавачи. Може би ще си помислите, че това е невъможно, че продавачът няма да го допусне и че няма да продаде на обявената от агенцията цена. Грешите! В период на криза, когато се наблюдава общо понижение на цените на имотите и когато е явно, че акцентът от продавача се е изместил към купувача, всеки собственик е психологически подговен да прави отстъпки. Схемата е изключително проста. Фирмата открива клиент, знаейки, че няма конкуреция (което е повече от нормално при положение, че клиентите се ориентират по цената). След като купувачът е решил да закупи имота се отива при продавача и му се заявява, че клиент има, но ще закупи на тази цена. Нека не забравяме, че не само продавачите са наясно, че са в неизгодна позиция. Клиентът, дори и да е доволен от цената се опитва да я понижи още. По този начин продавачът е принуден веднъж да понижи цената до тази, на която брокерът е обявил имотът му и втори път до цената, която купувачът желае. Резултатът – измамен продавач. Какво се случва, ако продавачът откаже да свали цената? ИМОТЪТ Е ПРОДАДЕН! Представете си колко комично е това. Стигнали сте до преговори за сключване на договор и изведнъж, за 24 часа продавачът е открил нов купувач, с който е успял дори да подпише договор.
В крайна сметка и купувачите и продавачите стават жертва на лошите практики на някои брокери. Лошото е, че това не спомага да се изчисти името на консултантите на недвижими имоти, а точно обратното. Още по-неприятно е това, че клиентите не осъзнават нуждата си от професионална консултация. Добри брокери има, има и фирми, които предлагат професионални услуги. Проблемът е само да бъдат открити. В голяма степен тези проблеми могат да се отстранят като продавачите се спират на една фирма и й делегират изключителни права за посредничество. Така имотът ще излиза на реална цена, с реални данни, а на собственикът ще му бъде лесно да контролира работата на неговия консултант.
Автор: Юлия Хвърчилкова